Distributie

Bij Van Leeuwen werken we elke dag aan een optimale service voor onze klanten. Daarvoor investeren we continu in de verbetering van onze operationele, logistieke en IT-processen, en in de inrichting van onze magazijnen. Zo vergroten we onze leverbetrouwbaarheid en kunnen we tegemoetkomen aan de hoge eisen die klanten aan ons stellen.

Voor een efficiënte supply chain sluiten we de netwerken en voorraden van onze vestigingen steeds zo naadloos mogelijk op elkaar aan. Op die manier slagen we er steeds weer in de juiste materialen, in de juiste hoeveelheden op tijd bij de klant te krijgen. In 2020 hebben we, met een (bijna) dagelijkse verbinding tussen onze magazijnen in Duisburg (Duitsland) en in Zwijndrecht (Nederland), de voorraden van beide logistieke hubs bijvoorbeeld nog toegankelijker gemaakt voor alle klanten binnen heel Europa.

Activiteiten optimaliseren
Om onze positie verder te versterken richten we ons continu op het verbeteren van de productiviteit en effectiviteit van onze processen. Het standaardiseren en vereenvoudigen van processen zijn daarbij leidende principes. Voor betere resultaten kiezen we er soms ook voor om activiteiten te verplaatsen of te integreren. Ook daarmee verhogen we de efficiency en verlagen we de kosten, evenals onze footprint. Zo verplaatsten we in 2020 de activiteiten van de opslaglocatie in het Tsjechische Studénka naar de andere magazijnen van Van Leeuwen Tsjechië in Vyškov en Pribram. Met deze wijziging zetten we een eerste stap naar een efficiënter netwerk in Tsjechië. Ook hebben we de operationele activiteiten van Combulex verplaatst van Vianen naar Zwijndrecht. Om klaar te zijn voor de toekomst gaan we eveneens onze Zweedse locatie in Halmstad verder uitbreiden.

Nieuwe voorraadlocaties
Voorraadlocaties vernieuwen of nieuw bouwen doen we als we daarmee meer rendement kunnen behalen en nog meer voor klanten kunnen betekenen. De grootste investering in het netwerk die Van Leeuwen in 2020 deed was zonder meer de bouw van een nieuw kantoor en magazijn voor ons bedrijf Kindlimann in Zwitserland, op een terrein van 44.000 m². Het nieuwe magazijn heeft twee hoog-geautomatiseerde ‘honeycomb’ systemen voor buizen, buisprofielen en stafstaal. Voor fittingen, flenzen en buisonderdelen hebben we een hoog-geautomatiseerd pallet-hoogbouwmagazijn geïnstalleerd. Dit palletmagazijn hebben we gecombineerd met een geautomatiseerd opslag- en ophaalsysteem voor fijnmazige orderpicking om zo effectief en efficiënt mogelijk te werken. Daarnaast is een aparte ruimte ingericht voor de gerobotiseerde productie van componenten voor de internationale automotive industrie. Ook de komende jaren blijven we investeren in ons internationale logistieke netwerk, om onze veiligheid, betrouwbaarheid, service en efficiency nog verder te verbeteren.

Machines en installaties
Met onze investeringen in machines en installaties breiden we onze value added diensten continu uit. Om goed op de veranderende marktvraag te kunnen blijven inspelen, hebben we volledig in zicht wat we op welke locatie aan bewerkingen kunnen uitvoeren, en waar het nodig is om machines te vervangen, verplaatsen naar een andere locatie of nieuwe type machines aan te kopen. Zo zorgen we ervoor dat de performance van onze bewerkingsfaciliteiten steeds aansluit bij de laatste stand van de techniek. In Europa alleen al beschikken we over ruim 360 machines, waaronder ruim 230 zagen waarmee we vrijwel alle gewenste bewerkingen op maat kunnen leveren. Ons beleid voor investeringen is gebaseerd op de vraag vanuit de markt, business continuïteit, efficiency en aansluiting bij technologische ontwikkelingen.

ISO-normeringen
Van Leeuwen’s kwaliteitsbeleid is al tientallen jaren gebaseerd op de ISO-normeringen. De ISO 9001 standaarden zijn geborgd in de procedures, processen en cultuur van onze organisatie. Zo zijn bijvoorbeeld 68 locaties in het bezit van het ISO 9001-certificaat. We garanderen het kwaliteitsniveau van de materialen die we inkopen door met een select aantal leveranciers samen te werken. Een grondige validatie van de processen en kwaliteit vindt plaats voordat deze leveranciers op onze Approved Manufacturers List (AML) worden toegelaten. In de automotive industrie worden specifieke normen gehanteerd die we ook toepassen binnen onze vestingen die leveren aan deze klantengroep. Deze vestingen zijn dan ook IATF gecertificeerd.

Kwaliteit, milieu en veiligheid
Het welzijn van medewerkers en de duurzame ontwikkeling van de leef- en werkomgeving staan bij ons hoog in het vaandel. Veiligheid staat voorop in onze processen en onze veiligheidscultuur is gebaseerd op onze wereldwijde standaarden en procedures die gelinkt zijn aan de “Van Leeuwen Life Saving Rules”. De regels en procedures zijn direct gerelateerd aan ISO 45001. Bij de selectieprocedure voor leveranciers stellen we het bezit van gecertificeerde kwaliteits-, milieu- en veiligheidsmanagementsystemen als voorwaarde. In 2020 hebben we onder meer twee medewerkers aangesteld die zich richten op het verder verduurzamen van onze bedrijfsprocessen, waaronder de uitbreiding van ISO 140001 over onze vestigingen.

Verdere ontwikkeling EDI
Bij Van Leeuwen werken we met een platform waarmee we met alle partijen in de supply chain kunnen communiceren via EDI. Hiermee kunnen we klantorders ontvangen, bevestigingen versturen, leveringsinformatie real-time aanleveren maar ook certificaten en facturen beschikbaar stellen. Ook met leveranciers en vervoerders communiceren we via EDI. Dat geeft ons heel snel inzicht in de beschikbaarheid en levertijden van producten. We hebben hiermee in 2020 grote stappen gezet en we gaan in 2021 nog meer doen om het platform verder te ontwikkelen. De wensen en behoeftes van onze klanten zijn in deze richtinggevend. Transport Voor een efficiënt en goedlopend transportnetwerk werken we in veel gevallen samen met vaste vervoerders die altijd een betrouwbare service leveren. Door het continu analyseren van de logistieke stromen streven we steeds naar een betaalbare oplossing met een goede leverfrequentie en de juiste snelheid. Door het segmenteren van de stromen en hierop verschillende logistieke concepten toe te passen, zijn we in staat service op maat te leveren. Projecten Van Leeuwen beschikt over ervaren internationale projectteams die alle kennis en ervaring in huis hebben om klanten optimaal te ondersteunen gedurende het gehele toeleveringstraject. Vanaf de fase van informatie en offertes tot en met de verpakking en verzending van de buizen en buistoepassingen. Via onze eigen project database kunnen onze eigen projectteams én die van de klant de voortgang van projecten real time volgen. Hierdoor weten klanten precies welke materialen er onderweg zijn, naar welke locatie. Deze tool is internationaal te gebruiken.

Barbara Kulmann

Als succesvolle onderneming moet je voortdurend je bedrijfsprocessen verbeteren

Tessa Schulte

COVID-19 heeft onze flexibiliteit en openheid verder vergroot