Barbara Kulmann

Head of SC Global Business Processes
Van Leeuwen Buizen Groep

‘Het stroomlijnen van bedrijfsprocessen, zowel binnen als buiten de supply chain, en het voortdurend werken aan verbeteringen vormen de basis voor ons distributiebedrijf. Een moderne ERP-oplossing is hierbij onmisbaar. Daarom hebben we in 2020 onder andere veel energie gestoken in de verdere uitrol van SAP S/4 HANA. Hiermee werken we toe naar één operationeel en commercieel IT-platform.

In de supply chain betekende dit het introduceren van het hypermoderne magazijnbeheersysteem SAP EWM in combinatie met mobiele oplossingen in het magazijn. Met SAP kunnen we allemaal op één manier werken volgens gestandaardiseerde digitale processen. We maken onze fysieke voorraad, verspreid over de opslaglocaties, toegankelijk voor alle verkoopafdelingen van Van Leeuwen. Het vormt een belangrijke pijler in ons streven om onze klanten efficiënter en meer op maat te bedienen.

Tegelijkertijd hebben we verschillende integratie-initiatieven opgezet om de twee organisaties te laten samengaan. In de wekelijkse MS Teams-sessies, waarmee we in september 2020 zijn begonnen, bespreken we als Corporate Supply Chainproces experts de huidige stand van zaken, nieuwe ontwikkelingen en hoe we de processen verder kunnen integreren. Zo houden we elkaar goed op de hoogte en zorgen we ervoor dat we de beste processen ontwikkelen op basis van een brede historie, hedendaagse techniek en onze toekomstvisie.

De grootste uitdaging van 2020 was zonder meer de wereldwijde uitbraak van COVID-19. Veel grenzen waren tijdelijk gesloten en de meeste collega’s moesten plotseling vanuit huis werken, net als veel medewerkers van onze leveranciers en klanten. Toch is het steeds goed gelukt om alle processen zo goed mogelijk te laten doorgaan, zonder grote vertragingen. We zijn er zelfs in geslaagd om de processen voor de supply chain volledig gereed te hebben voor de inbedrijfstelling van het volledig nieuwe hightech magazijn voor ons bedrijf Kindlimann in Zwitserland op 1 juli. Een bijzondere prestatie dankzij de combinatie van grote individuele inspanningen en fantastisch teamwerk.’