Uitzicht op Human Resources

De organisatie van Van Leeuwen bestaat uit diverse internationale vestigingen. We zijn één wereldwijd bedrijf met een lokale aanwezigheid, waarbij Van Leeuwen-teams zich verdiepen in de lokale cultuur en manier van zakendoen. Van Leeuwen wil overal in dit internationale netwerk een aantrekkelijke werkgever zijn en uiteraard ook blijven. We bieden medewerkers daarom volop kansen om (door) te groeien en daarmee zowel aan hun eigen ontwikkeling als aan die van Van Leeuwen te werken.

Angelique van Gaans,
Corporate Manager Human Resources,
Van Leeuwen Buizen Groep

‘Ik vind HR een enorm inspirerend vak’, zegt Angelique van Gaans, sinds 1 juli 2017 Corporate Manager Human Resources bij de Van Leeuwen Buizen Groep. ‘Collega’s stimuleren het beste uit zichzelf te halen: daar krijg ik energie van.’ Een belangrijk thema in haar dagelijkse werk is het vinden en binden van voldoende deskundige collega’s. ‘Dat is zeker nu de arbeidsmarkt aantrekt en het uitdagender wordt  om de juiste mensen voor de juiste baan te vinden, belangrijk voor Van Leeuwen.’

‘Van Leeuwen ontwikkelt zich snel, onder meer om in te kunnen spelen op de toenemende digitalisering, technologische en maatschappelijke veranderingen. Sommige werkprocessen en inhoud van functies veranderen daardoor in snel tempo. Het is belangrijk dat we voldoende gedreven en kundige collega’s in huis hebben die in staat zijn daar flexibel in mee te bewegen en die hun kennis up-to-date weten te houden. Tegelijkertijd hebben we te maken met jongere generaties medewerkers die niet als vanzelfsprekend hun gehele loopbaan in één functie of bij één werkgever willen blijven. Op al die ontwikkelingen moet je goed zien in te spelen.

Om talent aan boord te houden en nieuwe high potentials aan te trekken is onze HR-afdeling in 2017 onder meer gestart met het opzetten van nieuwe, uitdagende ontwikkeltrajecten die we internationaal gaan uitrollen. Bijvoorbeeld op het gebied van leiderschap. We hebben inmiddels een opleidingsinstituut geselecteerd die de programma’s samen met ons op maat maakt, passend bij onze Van Leeuwen-brede strategie en kernwaarden. In de loop van 2018 gaat het eerste traject van start. Daarna zetten we in op het ontwerpen van opleidingsprogramma’s voor andere vakgebieden, zoals sales, operations en financiën.

Niet alleen high potentials krijgen kansen bij Van Leeuwen. Medewerkers die na een aantal jaren in eenzelfde functie iets anders willen, bieden we daarin alle ruimte. Juist doordat wij een internationaal bedrijf zijn, kun je bij ons voor een nieuwe uitdaging heel goed een stap in de breedte zetten. Bijvoorbeeld op een andere afdeling of bij een andere (internationale) vestiging. We drukken alle collega’s op het hart ook zelf hun kansen te pakken als ze wat anders willen. We staan daarvoor open en bieden vanuit HR waar nodig begeleiding bij het vinden van een passende nieuwe uitdaging.
Waarom wij dat zo belangrijk vinden? Een goede in- en doorstroom binnen je organisatie zorgt ervoor dat medewerkers uitgedaagd, flexibel en gemotiveerd zijn én dat ze blijven leren. Dat houdt medewerkers en de organisatie scherp.’

George Kubove,
General Manager,
projectkantoor Houston

‘Medewerkers die zich welkom voelen, naar elkaar luisteren en elkaar vertrouwen, zorgen voor betere kwaliteit.’

'Bijna een jaar werk ik nu als General Manager op het projectkantoor in Houston en het bevalt uitstekend. We werken in een klein team van acht mensen. We zijn sterk in teamwerk en erg gericht op het samen oplossen van klantvragen. Dat is kenmerkend voor de Van Leeuwen-cultuur, vind ik, en tegelijkertijd ook heel Amerikaans. Samen brengen we ook de moeilijkste klussen tot een goed einde.

Natuurlijk heb ik als General Manager een rol in het stimuleren van dat teamwerk. Ik vind het belangrijk dat medewerkers zich welkom voelen, dat er goed naar elkaar wordt geluisterd, dat er onderling vertrouwen is. Deze ‘zachte waarden’ komen uiteindelijk de kwaliteit van ons werk ten goede, daarvan ben ik overtuigd. Ik ben onder meer aangenomen om onze marktpositie in de Verenigde Staten te versterken en ons klantenbestand te verbreden. Met een goed geolied team is de kans op succes groot.

Ook de internationale collegialiteit is een belangrijke troef. Al vele malen hebben collega-managers hun kennis en ervaringen met mij gedeeld, zodat ik diverse complexe uitdagingen hier in Houston nog beter aan kon. Het is heel prettig om te weten dat je op elkaar kunt bouwen. Die internationale samenwerking is een krachtig middel in onze business.'

Hawa Diallo,
Medewerker Inside Sales Project/Export,
Van Leeuwen Frankrijk

‘Die snelle en dienstverlenende manier van werken bij Van Leeuwen past bij me.’

'In 2016 startte ik bij Van Leeuwen Frankrijk als medewerker Inside Sales Project/Export. Ik werkte hiervoor bij Vallourec, een grote leverancier van Van Leeuwen. Van Leeuwen staat bekend als leidende distributeur: één die zich slim aanpast aan de ontwikkelingen op de markt en sterk gericht is op het snel vinden van oplossingen voor zijn klanten. Die snelle en dienstverlenende manier van werken, past bij me. Het is een van de redenen dat ik twee jaar geleden solliciteerde. En ik heb het erg naar mijn zin.

Op het kantoor in Parijs werken we in een hecht en energiek team van tien mensen. We luisteren goed naar elkaar en het onderlinge vertrouwen is groot. Dat werkt prettig samen. Die openheid en collegialiteit zie je bij collega-vestigingen overigens terug, het is kenmerkend voor heel Van Leeuwen.

Wat voor ons typerend is? We staan hier in Frankrijk bovenal bekend als flexibel, zo hoor ik ook van Van Leeuwen-collega’s. Wenst een klant een product dat niet op voorraad is, of dat we nog niet eerder hebben geleverd? Dan doen we er echt alles aan om voor elkaar te krijgen dat het er komt.'