Marktomstandigheden en prijsontwikkelingen

Zoals verwacht waren de marktvraag en de prijsontwikkelingen in 2019 voor de meeste belangrijke productcategorieën minder gunstig dan het voorgaande jaar. Binnen onze industriesegmenten was het totale tonnage uit voorraad aanzienlijk lager dan het totale verkochte tonnage in 2018. De totale vraag in de bouw- en constructiesegmenten in Europa lag het gehele jaar op een goed niveau, maar de vraag van klanten in met name het Equipment Manufacturing segment nam naar het eind van het jaar af.

In het begin van het jaar was de bedrijfsactiviteit in de energiesegmenten laag, maar deze verbeterde aanzienlijk in de tweede helft van het jaar. Onze wereldwijde projectteams hebben in Noord-Amerika, Azië en Europa met succes grote projecten uitgevoerd. Eind 2019 stond onze orderportefeuille voor projecten op een vergelijkbaar hoog niveau als eind 2018.

Als gevolg van de geleidelijk afnemende vraag en de overcapaciteit bij fabrikanten daalden de materiaalprijzen voor koolstofstalen gelaste en naadloze materialen gedurende het jaar. De door de Europese Unie opgelegde invoerquota hadden slechts een beperkt effect op het prijsniveau als gevolg van de algehele gedaalde vraag. Anderzijds namen de prijzen voor roestvaststalen materialen gedurende het jaar toe door de invoerbeperkingen ten aanzien van Aziatische fabrikanten van naadloze buizen, en de lange levertijden.

In de Europese staalmarkt vindt er naar verwachting een verdere consolidatie plaats. Sommige buisfabrikanten reorganiseren hun activiteiten, reduceren hun capaciteit of proberen de krachten te bundelen. Een aantal gerenommeerde buisfabrikanten staat in de verkoop of zal in de nabije toekomst moeten sluiten.