Van Leeuwen Duitsland

Het kloppend hart in de logistieke keten van Benteler Distribution Deutschland, sinds half april 2020 Van Leeuwen Deutschland GmbH & Co. KG genaamd, is het grote highest automated shelf system in het centrale magazijn in Duisburg. Dat Benteler nu deel uitmaakt van de Van Leeuwen groep heeft als belangrijkste voordeel dat er een grotere productenportefeuille aangeboden kan worden. Wat bijvoorbeeld niet in Duisburg voorhanden is, kan snel worden geleverd vanuit andere ondernemingen binnen de Groep. Het Van Leeuwen netwerk is fijnmaziger geworden.

Thorsten Müller, Managing Director Van Leeuwen Duitsland:

‘De afgelopen jaren hebben we flink geïnvesteerd in onze logistieke capaciteiten. We kochten nieuwe machines en verhoogden de snelheid van de order picking en de kwaliteit van de bewerkingen. Onze bedrijfsprocessen zijn gestandaardiseerd en betrouwbaar, zoals de orderinvoer, orderverwerking in SAP, productie en verzending vanuit het magazijn. We investeerden in processtandaardisatie voor de productieplanning en ordersturing, en in de continue training van ons personeel. Ervaren en flexibele medewerkers vormen de basis voor excellente levering en de hoogste efficiency. De investeringen in standaardisering van de processen leidden tot een aanzienlijke efficiencyverbetering. We streven naar een 100 procent foutloos productie- en leveringsproces. Door dagelijks te leren wat beter kan, komen we steeds dichter bij dat ultieme doel.’

Andreas Schmidt, Managing Director Van Leeuwen Duitsland:

‘We verzorgen de volledige leveringsketen. We betrekken de buizen uit Italië en ze worden onder onze auspiciën in Tsjechië bewerkt: zagen, buigen, coaten en verpakken. Vervolgens verzorgen wij het transport naar de klant in Duitsland. Wij nemen dus de verantwoordelijkheid van deze hele keten voor onze rekening en zorgen dat de lading just-in-time aankomt bij de klant. Daarmee maken we de slogan more than tubes meer dan waar. Ons voornaamste kapitaal zijn onze loyale medewerkers. Zij kennen hun klanten en dat maakt het mogelijk om steeds met de klant mee te denken. Onze speciale relatie met Netzsch Pumpen & Systeme GmbH, leverancier van allerlei soorten pompen aan diverse industrieën, illustreert dit. Een van hun klanten gebruikte altijd een naadloze dikwandige buis voor het transport van yoghurt in hun fabrieken. Maar dat type buis is duur en bovendien nooit helemaal rond. We hebben voorgesteld een ronde buis met een lasnaad te leveren die goedkoper is én voldoet aan alle kwaliteitsspecificaties. Nadat we dit type buis uitvoerig hebben laten testen, wordt deze nu sinds afgelopen jaar in serie geproduceerd.’

Van Leeuwen Press Fitting System (PreFis)

Kevin Haase, Sales Director Van Leeuwen Duitsland:

‘PreFis is een metalen afdichtingsverbindingssysteem dat geschikt is voor hogedruktoepassingen. Tegenwoordig richten wij ons op hogedruk waternevel brandbestrijdingssystemen (HPWM). Maar PreFis kan ook worden toegepast in andere markten, zoals de olie-, gas-, chemische- of voedingsindustrie. In 90 procent van de gevallen worden branden nog altijd bestreden met lagedruksystemen. Slechts 10 procent gebeurt met hoge druk. Brandbestrijding met behulp van deze technologie is efficiënter en verbruikt veel minder water. Je hoeft dus geen enorme tanks te plaatsen om het bluswater op te slaan. Dat scheelt ruimte, die schaars is op schepen of in binnensteden. We verkopen het als een pakket van buizen, fittingen, persgereedschap en pompen, geproduceerd door een onderaannemer in Duitsland waarmee we een langdurig partnership hebben. PreFis wordt nu hoofdzakelijk ingezet in de bouw en tunnelaanleg alsook in de scheepswerfbouw. PreFis is het buisverbindingssysteem voor de toekomst van brandbestrijding.’