Slimmere magazijnen

Jasper Verhaart, Project Manager Supply Chain bij Van Leeuwen Buizen Groep, werkt ruim vier jaar op het hoofdkantoor van Van Leeuwen in Zwijndrecht. Hij begeleidt verandertrajecten en fungeert als schakel tussen het hoofdkantoor en de diverse vestiging(en) in Europa. ‘Ik vind het ontzettend uitdagend om mee te denken over slimme, strategische oplossingen om het distributienetwerk te verbeteren’, zegt hij. In 2022 begeleidde Jasper de vernieuwing van het magazijn Van Leeuwen Tsjechië in Vyškov die in juni 2023 wordt afgerond. ‘Vanaf 2014 al zagen we een stijgende vraag in de regio Tsjechië ontstaan en die stijging bleef tot en met 2018 flink aanhouden. Intussen groeide het magazijn steeds verder uit zijn jasje’, vertelt Jasper. ‘Dus toen zijn we bouwplannen gaan maken voor de vernieuwing en in 2021 zijn die plannen concreet gemaakt. Natuurlijk pas nadat we hadden onderzocht wat zo’n bedrijfsinvestering oplevert. Hier verwachten we duidelijk veel van.’

In januari 2022 zijn de werkzaamheden gestart en sindsdien wordt de magazijncapaciteit stapsgewijs uitgebreid met 5.300 m², naar een capaciteit van in totaal 18.300 m². Het magazijn is niet alleen vergroot maar ook voorzien van een honeycomb opslag en orderpicking systeem. Jasper: ‘Hiermee kunnen we de buizen heel efficiënt opslaan. Daarnaast is het systeem (deels) automatisch. Het brengt klantenorders vanuit het magazijn in no time naar de operator bij het picking station. Zo kunnen we heel efficiënt orders picken, en onze groeiende klantenkring in Tsjechië - en de omringende landen zoals Slowakije, Hongarije, Oostenrijk en Polen - nog beter bedienen.’